Optimale lunch voor een avondje uit

Ben je van plan het nieuwe jaar uitbundig in te luiden op een feestje met veel wijn, bubbels en bier? Tijdens mijn opleiding kregen we de volgende tip die je lijf – en dan met name je lever – optimaal voorbereidt op een (oudejaars)avond ‘los’ gaan. Het is absoluut meer werk dan het beleggen van een boterham met kaas, maar het voordeel is (hopelijk) dat je niet na het eerste glas al op je hoofd staat, en lekker tot ruim na twaalf uur mee kunt feesten.

Op het menu zouden vooral zwavelhoudende aminozuren en alle B-vitamines en mineralen moeten staan, oftewel: maak een lunch met bijvoorbeeld vis, ei en veel groenten. Al bladerend in mijn boeken denk ik dat ik met onderstaande ingrediënten wel een optimale lunch te pakken heb:

  • een stukje vis (bijvoorbeeld forel of kabeljauw) met geschaafde amandelen
  • een roerbakschotel met prei, wortel en knoflook
  • een salade van verse spinazie, gekookt ei, avocado en bieslook, rijkelijk besprenkeld met olijfolie en citroensap (óf deze zelfgemaakte mayonaise)

Wil je meer weten over de werking van de lever? Kijk dan bij deze blog… In ieder geval veel plezier met oud & nieuw, en ik wens jullie alvast een vrolijk en vitaal 2016!