Tips voor een gezonde nachtrust

Niet makkelijk inslapen, ‘s nachts wakker liggen, piekeren, woelen, te vroeg wakker worden… Uit cijfers blijkt dat maar liefst een derde van alle Nederlanders met slaapproblemen kampt en dat 1,6 miljoen hiervan slaapmedicatie gebruikt. Waar komen die slaapproblemen vandaan? Te veel stress speelt uiteraard een rol, maar er zijn ook minder voor de hand liggende oorzaken: er kan iets aan de hand zijn met je voeding, je immuunsysteem of je bioritme. Lees er alles over in de blog die ik voor Amber Albarda over (in)slapen schreef.

Auw! Waarom je pijn niet meteen moet verlichten…

Het is niet fijn om pijn te hebben, maar die pijn heb je niet voor niets. In deze blog lees je waar pijn allemaal toe dient en waarom je soms in eerste instantie beter even niets kunt doen.

Hoe werkt onze weerstand? En hoe versterk je deze?

Hoe houdt je lijf ongewenste zaken buiten de deur? En hoe kun je je immuunsysteem daarbij helpen? Lees er meer over in deze blog. (Spoiler: je kunt heel veel lekkere dingen op je menu zetten, die ook nog eens je immuunsysteem een boost geven…)

Wat heb jij op je lever?

Three glass of wine over white backgroundHoe werkt je lever, en dan met name het ontgiftingsproces? Lees meer hierover in deze blog (mét de prettige gedachte vond ik zelf dat een lekker glas wijn af en toe best kan, als je lever in goede doen is!).

Over brood en andere anti-nutriënten

Fields of wheat in summer fully ripeWauw, de site van Amber Albarda is onlangs vernieuwd en ziet er prachtig uit. Gaaf toch dat blogs over mijn studie daar verschijnen! Hierbij een blog over een heikel punt: brood, granen en andere anti-nutriënten. Mét de geruststelling dat – als je spijsvertering het goed doet – je (vrijwel) alles kunt eten…

Wat is gezond?

“Allereerst serveren we een halve avocado gevuld met garnalen, een kloddertje zelfgemaakte mayonaise en een druppeltje citroen. Als hoofdgerecht dienen we een struisvogelsteak met knoflooksaus op, vergezeld van asperges, die we uitgewaaierd op het bord presenteren, gelardeerd met kleine stronkjes broccoli. Om het geheel af te maken schenken we hierbij een glaasje volle rode wijn.” Een Vlaamse medestudent weet het zo aanlokkelijk te brengen, dat we allemaal schaterlachen. (meer…)

Pleidooi voor flexibiliteit

‘Ze eten frites!’, zo gonst het onder de cursisten tijdens de lunch op een van de cursusdagen. En ja, op de docententafel staat niet alleen een oergezonde lunch met vis en veel groente, maar ook een schaal patat… En dat terwijl wij net die ochtend hebben geleerd wat allemaal onder gezonde voeding valt en daar stond de aardappel, laat staan deze ultieme fastfood-variant hiervan, toch echt niet bij.

Na de lunch halen we natuurlijk verhaal bij onze docent. Zijn reactie is schouderophalend: “Ach, die paar frietjes, ik heb denk ik tien gegeten en ze waren heerlijk!” En meteen zegt hij erachteraan: “Geen enkel voedingsmiddel is in principe ongezond. Eigenlijk gaat het vooral om de hoeveelheid die we ervan eten, we eten bijvoorbeeld toch ook niet elke dag bij elke maaltijd een stronk broccoli? Waarom doen we dat dan wel met brood? Maar bepaalde voedingsmiddelen helemaal mijden, dat is meestal overdreven. Dus af en toe brood – of patat of wat dan ook – kan prima. Natuurlijk niet wanneer je bijvoorbeeld last hebt van coeliakie, dan is er een serieus probleem met gluten en is tarwe echt een no-go.” (meer…)

Wat doet stress met je lijf?

Het is de eerste dag van de opleiding, gehaast komen na negenen nog wat deelnemers binnen… Zelf haalde ik het ook maar op het nippertje, omdat ik op de snelweg een verkeerde afslag nam. Schrik! Warm! Mezelf opvreten in de auto dat ik te laat ging komen op de eerste dag. Dat ging nog net goed (ik was er om een minuut voor negen), maar het duurde even voordat ik rustig zat.

En wat zei de docent als eerste? “Ik ben de enige die hier op tijd moet zijn, als jullie te laat zijn, is dat helemaal niet erg. Wat veel erger is, is dat je gaat stressen omdat je te laat gaat komen. En die stress, die kunnen we het beste als eerste afschaffen. Waarom? Ten eerste omdat je in ‘stress-stand’ niet in staat bent om te luisteren en te leren, maar nog veel belangrijker: er een overduidelijke relatie is tussen stress en je gezondheid.” (meer…)