Kalkoenburgers

Hierbij een eerste recept uit het boek Herstel je hormonen in 10 stappen van Vivian Reijs, waar ik als tekstschrijver met veel plezier aan heb meegeschreven. Eerder had ik beloofd op mijn site een aantal favorieten te delen. Vanmiddag zat ik samen met een cliënt in het boek te bladeren, en ik realiseerde me dat … Lees verder Kalkoenburgers

It’s all about energy

Onlangs ben ik geslaagd voor het praktijkexamen van mijn kPNI-opleiding. Joehoe! Heel blij mee. Maar wat houdt kPNI precies in? Dat is een vraag die mij de laatste tijd veel is gesteld. Tijdens mijn examen heb ik mijn best gedaan dit kort en bondig uit te leggen. Dat zal ik hier – iets uitgebreider – ook doen. Ik eindig met een boekentip: Word weer mens. Intrigerende titel? Na het lezen van deze blog hoop ik dat jullie dit boek allemaal willen lezen.

Lees het hele bericht 'It’s all about energy' →

Je bent wat je leest

Gisteren startte de campagne Nederland Leest 2018 in de Nederlandse bibliotheken, het thema dit jaar: voeding, en alles wat daarmee gepaard gaat. De organisator, het CPNB, geeft deze maand in de bibliotheken een gratis boekje weg Je bent wat je leest, met bijdragen van Joël Broekaert, Charlotte Klein, Marion Pauw, Pierre Wind en Ronald Giphart. Verder waren veel andere voedselschrijvers gevraagd om een bijdrage te leveren, en zo mocht ik ook een stukje schrijven over of de overheid nou wel of niet onze overmatige suikerconsumptie een halt toe moet roepen (ik zal de tekst aan het einde van dit artikel ‘plakken’, kun je mijn mening hierover lezen…). En je kunt natuurlijk naar de bibliotheek gaan om een exemplaar van het boekje op te halen, het is leuk en lezenswaardig!

Lees het hele bericht 'Je bent wat je leest' →

Fruitsalade met olijfolie en balsamico

Al jaren doen we mee met de postcodeloterij (het zal toch niet gebeuren dat onze straat wint en wij niet meededen…:-). Helaas is het lot ons nog steeds niet gunstig gezind, maar wat wel leuk is dat we af en toe een kookboek cadeau krijgen uit de reeks Koken met Kanjers. Eén zo’n kanjer is Jamie Oliver. In zijn boek deelt hij recepten en vertelt onder andere over zijn Food Revolution; hij wil dat alle kinderen toegang hebben tot voedzaam en vers eten, terecht. Verder geeft hij allerlei inspirerende (kook)tips.

Lees het hele bericht 'Fruitsalade met olijfolie en balsamico' →

Granola van noten

Deze granola vindt inmiddels gretig aftrek in ons gezin. Tim Noakes hakt de walnoten en hazelnoten fijn, dat doen wij inmiddels niet meer. Verder laten wij de nootmuskaat weg, en voegen we vaak pompoenpitten en pecannoten toe. De granola is heerlijk als ontbijt met (kokos)yoghurt, blauwe bessen en frambozen en/of stukjes donkere chocolade. Maar soms … Lees verder Granola van noten

Leidse hutspot met een twist

Sinds we in Leiden wonen eten we – zoals alle Leidenaren – op 2 oktober hutspot. Zo vieren we dat Leiden in 1574 door de Geuzen werd bevrijd van de Spaanse belegering. De hutspot wordt tegenwoordig meestal gemaakt met wortels, uien, aardappel en klapstuk, ook al stonden aardappelen in die tijd nog niet op het menu. Zelf heb ik jarenlang de ‘originele’ versie gemaakt zoals die werd gevonden in een kookpot in het verlaten Spaanse kamp: met wortels, uien, pastinaak en witte bonen. Inmiddels heb ik mijn eigen draai gegeven aan een recept uit een stoofpotten-kookboek van Creuset. Mijn gasten gaven dit jaar aan dat deze stoofpot wel op mijn site mocht, dus hierbij!

Lees het hele bericht 'Leidse hutspot met een twist' →

Bloemkoolpizza

Elke vrijdagavond eten mijn dochters – als ze thuis zijn – pizza, dat is vaste prik. Soms komt er een koerier langs, maar meestal maken we die pizza zelf met een kant-en-klare biobodem en een blik gepureerde tomaten, met allemaal lekkere kruiden erdoor. Af en toe maak ik vrijdagavond pizza voor ons alle vijf. En dan is de basis een zelfgemaakte bodem met vooral veel bloemkool.

Lees het hele bericht 'Bloemkoolpizza' →

Herstel je hormonen in 10 stappen

Voor de zomer heb ik meegeschreven aan het onlangs verschenen boek Herstel je hormonen in 10 stappen van Vivian Reijs. De eerste druk van dit boek is nu al uitverkocht, superleuk! Ik denk dat het mede zo goed verkoopt omdat veel vrouwen op meerdere momenten kampen met hormonale klachten, denk aan acne, PMS, hevige menstruaties en opvliegers. Daar is vaak meer aan te doen dan je misschien zou denken, en daar helpt dit boek je bij!

Lees het hele bericht 'Herstel je hormonen in 10 stappen' →

Welke supplementen kan ik beter wel slikken?

Vaak vragen mensen mij: “Orthomoleculair; dat betekent toch vooral heel veel supplementen slikken?” En dan vind ik het best lastig om een goed antwoord te geven. In de eerste plaats gaat het in de orthomoleculaire gezondheidsleer vooral om een gezond leef- en eetpatroon, met het oerdieet als oergezond uitgangspunt. Daarmee verdwijnen vaak al veel klachten – en kilo’s – als sneeuw voor de zon, en voel je je snel lekkerder in je vel. Maar…, ja, inderdaad, ik kan er niet omheen, om allerlei redenen is het – ook als je geen klachten hebt – verstandig om dagelijks een aantal supplementen te nemen. Zo blijf je niet alleen nu gezond, maar voorkom je ook op termijn zoveel mogelijk dat er gezondheidsproblemen ontstaan. In deze blog vertel ik wat je beter wel kunt nemen, en waarom.

Lees het hele bericht 'Welke supplementen kan ik beter wel slikken?' →

Hummus van courgette

Nieuwste boek in mijn (kook)boekenkast: Koolhydraatarm, suikervrij, vetrijk van Tim Noakes. Waarschijnlijk verschilt het per persoon bij hoeveel (langzame) koolhydraten of (gezonde) vetten je je prettig voelt, maar zoveel mogelijk suikervrij eten kan ik je in ieder geval aanbevelen! En de recepten in dit boek zijn stuk voor stuk overheerlijke aanraders, zoveel is zeker!

Lees het hele bericht 'Hummus van courgette' →